soviet glass plates

Digitising glass plate negatives from the archives in Dushanbe, Tajikistan

АРХЕОЛОГИ ТАДЖИКИСТАНА ПРИСТУПИЛИ К АРХИВАЦИИ НЕОБЫЧНОГО ТИПА АРХИВНОГО МАТЕРИАЛА «СТЁКЛЫШКИ»
ARCHAEOLOGISTS OF TAJIKISTAN HAVE begun digitising AN UNUSUAL TYPE OF ARCHIVAL MATERIAl – glASS plate negatives

An update from G. KARIMOVA of the Institute of History, Archaeology and Ethnography of the National Academy of Sciences of the Republic of Tajikistan on their recent work cataloguing and digitising glass plate negatives.

For a long time, the photo department was dominated by calotype, in which photographers usually used a paper substrate to create photos. But in the middle of the 19th century, after many search options, it was decided to replace the paper with another, more practical material – glass. In the middle of the nineteenth century, a technique called ambrotype was very popular among Russian photographers, which means ‘immortal impression’ in Greek. Thanks to this technology, the image appears not on paper, but on a glass plate and remains on it forever. Ambrotypes are images on glass plates with silver coating. The lens of a large format camera shines through the image for a few seconds, and it will remain on the glass forever. Unlike modern photos on paper, the ambrotype will not fade and will not tear: the image will always have its original appearance. To obtain images, it was necessary to hold silver halide on the surface of the glass, which was characterised by a special sensitivity to light. For this purpose, albumen was used. A little later, this substance was replaced by collodion, and sometime later – gelatin.

We were not able to get information on which devices were used to shoot our archive. But experts said that for filming, they often used a stereoscopic camera or a camera for stereoscopic images on glass plates with two lenses (heliars), photo power 4.5, produced around 1905-1907. It was with this device that all the pictures of such collections were taken in the period from 1915 to 1958. Until about the mid-1930s, for shooting and printing stereoscopic slides, branded Kodak plates were used, specially manufactured for standard stereoscopic cameras. In the 1930s and 1950s, this material was unavailable, and Soviet photographic plates available for sale were used as negatives and positives (Figure 1). These plates were intended for scientific purposes and were characterised by high contrast. They did not fit the size of the camera frames and were cut manually. Therefore, these glasses, as a rule, have uneven edges.

Долгое время в фотоделе господствовала калотипия, при которой фотографы обычно использовали бумажную подложку для создания фотографий. Но в середине 19 века после множества поисковых вариантов бумагу было решено заменить на иной, более практичный материл – стекло. В середине XIX столетия среди российских фотографов была очень популярна техника под названием «амбротипия», что в переводе с греческого языка означает «вечный снимок». Благодаря этой технологии изображение проявляется не на бумаге, а на стеклянной пластине и остается на ней навсегда. амбротипы – это изображения на стеклянных пластинах с серебряным напылением. Объектив большого форматного фотоаппарата в течение нескольких секунд просвечивает изображение, и оно останется на стекле навсегда. В отличие от современных фотографий на бумаге, амбротип не выцветет и не рвется: изображение всегда будет иметь свой первозданный вид. Чтобы получать изображения, было необходимо удерживать на поверхности стекла галогенид серебра, который характеризовался особой чувствительностью к свету. Для этого использовали альбумин. Немногим позже это вещество было заменено коллодием, а еще некоторое время спустя – желатином.

Нам не удалось получить информацию на каких аппаратах производились съемки нашего архива. Но специалисты рассказали, что для съемок, зачастую использовали стереоскопическую фотокамеру или фотоаппарат для стереоскопических снимков на стеклянные пластинки с двумя объективами-гелиарами, фотосилой 4,5, выпуска примерно 1905–1907 гг. Именно таким аппаратом в период с 1915 до 1958 г. были сделаны все снимки подобных коллекции. Примерно до середины 1930 х гг. для съемки и печати стереоскопических диапозитивов использовались фирменные «кодаковские» пластинки, специально изготовлявшиеся для стандартных стереоскопических фотоаппаратов. В 1930–1950 е гг. этот материал оказался недоступным, и в качестве негативов и позитивов использовались имеющиеся в продаже советские фотопластинки (рис. 1 ). Эти пластинки предназначались для научных целей и характеризовались высокой контрастностью. Они по размерам не подходили к рамкам фотоаппарата и обрезались вручную. Поэтому эти стекла, как правило, имеют неровные края.

Рис. 1 Фото стандартной упаковки фото пластинок, которые после использования применялись для хранения стёклышек с изображениями.
Figure 1. Photo of the standard packaging of photographic plates, which after use were used to store glass plates with images.

This type of preservation of photo materials was widely practiced and spread throughout the entire space of the Soviet Union. In Tajikistan, the first expeditions that began to use this method of archiving photo materials dates back to 1960 and existed until 1990. Now the archive has more than 2000 glass plates with an image (glass pieces).

Glass is a very reliable, ultra-precise method of preserving images, unlike paper, film negatives and various types of drawings, but it is a very fragile material. There is a well-known experience of drawing on laminate, film for X-ray graphics (R-graph). Which also shows its disadvantages in conserving.

It is gratifying that there is an opportunity to digitise this rare and valuable material for its introduction into scientific circulation. It contains the data of the first expedition studies of both northern and southern Tajikistan. These were exploratory studies on irrigation by T. I. Zeimal in 1963-1969 in the Vakhsh Valley. B. A. Litvinsky’s excavations in Javan in 1963-1970. V. A. Ranov in the Pamirs and Karatau in 1965-1990. Studies of Palaeolithic sites and petroglyphs, M. A. Bubnova in the Pamirs in 1967-1987, Excavations at the monuments of Garavkala, Tamosho-tepa, Boldai-tepa, Lyagman, Kafyr Kala, Hulbuk, etc. by A.D. Babaev, T. M. Atakhanov, E. Gulyamova, A. Abdullaev, E. P. Denisov, M. M. Mullokandov, I. Maslov, and others. In the north of Tajikistan, the materials of the research of the legendary Sogdian-Tajik archaeological expedition – B. Ya. Stavissky, A. I. Isakov, Yu. Ya. Yakubov, B. I. Marshak for 1967 – 1980 in Panjikent, Gardani Hissar, Madma, Kum, Mug Abargar, etc. are presented on glass plates.

Instead of just scanning the pieces of glass, we started trying to save them as digital photos. It seems that both methods will greatly expand the possibilities of introducing into scientific use a huge amount of information stored for years in the form of an archive of glass.

Подобный тип сохранения фото материалов был широко практикуем и распространен на всем пространстве Советского Союза. В Таджикистане первые экспедиции начавшие применять этот метод архивации фото материалов относится к 1960 г. и существовал вплоть до1990 г. сейчас архив насчитывает более 2 тысяч стеклянных пластин с изображением (стёклышек).

Стёклышки очень надежный, сверхточный прием сохранения изображений в отличие от бумаги, плёночных негативов и различного вида чертежей и рисунков, но очень хрупкий материал. Известен опыт нанесения рисунков на ламинат, плёнку для  X-ray graphy (R-graphy). Который так же иммет свои недостатки в сохранении.

Отрадно, что появилась возможность оцифровки этого редкого и ценного материала для введения его в научный оборот. В нём заключены данные первых экспедиционных исследований как северного, так и Южного Таджикистана. Это поисковые исследования по ирригации Т.И. Зеймаль в 1963-1969 гг. в долине Вахша. Раскопки Б.А. Литвинского в Яване в 1963 -70 гг. В.А. Ранова  на Памире и Каратау в 1965 -90 гг. исследований палеолитических стоянок и петроглифов, М.А. Бубновой на Памире  в 1967 -1987 гг,  Раскопки на памятниках Гаравкала, Тамошо-тепа, Болдай-тепа, Лягман, Кафыр кала,  Хульбук и др. А.Д. Бабаевым, Т.М. Атахановым, Э. Гулямовой, А. Абдуллаевым, Е.П. Денисовым, М.М. Муллокандовым, И. Масловым и др. На севере Таджикистана на стекляшках представлены материалы исследований легендарной Согдийско-таджикской археологической экспедиции – Б.Я. Стависского, А.И. Исакова, Ю.Я. Якубова, Б.И. Маршака за 1967 – 1980 гг. в Пенджикенте, Гардани Хисоре, Мадме, Куме, Абаргаре (замок на горке Муг) и др.

 По мимо просто сканирования стёклышек мы начали пробовать проведение их сохранения в виде цифровой фотографии. Думается, что оба метода намного расширят возможности введения в научное пользование колоссального объёма информации годами хранившейся в виде архива «Стёклышек».

Рис. 2. Ящички хранения стёклышек.
Figure 2. Glass storage boxes.

Академик Ю.Я. Якубов показывает стёклышко с рисунком деревянной консоли из Гардани Хисора.
Academician Yu. Ya. Yakubov shows a piece of glass with a drawing of a wooden console from Gardani Hissar.
Т.Г. Филимонова демонстрирует использование в хранении ламинационной пленки с изображением каменных орудий.
T. G. Filimonova demonstrates the use of a lamination film with the image of stone tools in storage.
Опыт сканирования на аппарате Epson Perfection V370.
Experiments from scanning on the Epson Perfection V370 scanner.

Г. Джораев проводит мастер класс в отделе археологии.

G. Jorayev conducts a master class in the Department of Archaeology.

Leave a Reply

%d bloggers like this: